רשלנות רפואית בצה"ל

רשלנות רפואית בצה"לבשנים האחרונות, ישנה מודעות גדולה יותר מבעבר לרשלנות רפואית והדבר בא לידי ביטוי בריבוי התביעות המוגשות בגין טיפולים רפואיים רשלנים.

רשלנות רפואית היא מצב שבו ניתן לאדם טיפול רפואי אשר איננו תואם את סטנדרט הטיפול המקובל והסביר באותו התחום. לעיתים רבות, התנהגותו הרשלנית של הרופא המטפל, אם בפעולה ואם במחדל, גורמת למטופל לנזק פיזי כבד, המוביל לפגיעה משמעותית בתפקודו עד כדי נכות ובמקרים נדירים יותר, אף למוות.

רשלנות רפואית יכולה להתרחש בכל מסגרת רפואית ובכל סוג של טיפול, כאשר חלק מן המקרים, מתרחשים בצה"ל, בתוך המערכת הרפואה הצבאית. ככלל, המשרתים בצה"ל אינם מקבלים טיפול רפואי במסגרת הרפואה הציבורית האזרחית, אלא במסגרת המערכת הרפואית הצבאית המתנהלת באופן עצמאי, בנפרד מן המערכת הרפואית האזרחית.

מקרים של רשלנות רפואית בצבא

ישנם לא מעט הבדלים בין המערכת הרפואית הציבורית לצבאית, אולם, המשותף להן הוא חובת הרופאים המטפלים לנהוג בשיקול דעת ובזהירות בעת מתן טיפול רפואי, פן יגרמו למטופל לנזק.

כמו כן, בשתי המסגרות הללו מתרחשים מקרים של רשלנות רפואית, הנובעים מסיבות שונות, בין השאר:

  • התעלמות מתלונות המטופל ואי הפנייתו לבדיקות חיוניות: מצב אשר עלול לגרום להעדר אבחון או אבחון מאוחר של בעיה רפואית. זו מטבע הדברים תחמיר מפאת העדר טיפול.
  • אי ביצוע מעקב רפואי: למשל, כאשר בוצעה בדיקה המעלה חשד לבעיה כלשהי ויש לעקוב אחר מצב המטופל בכדי להחליט על המשך טיפול, או כאשר המטופל עבר ניתוח ויש לעקוב אחר מצבו טרם שחרור ובתקופה הסמוכה לניתוח.
  • מתן תרופה לא מתאימה: למשל, בשל מינון לא נכון של תרופה, או אף מתן תרופה אליה המטופל רגיש, תרחיש אשר עלול לקרות כאשר הרופא לא מברר האם קיימת אצל המטופל רגישות לתרופות.

פיצויים בגין רשלנות רפואית

אדם פרטי הנפגע מטיפול רפואי רשלני, רשאי להגיש תביעת פיצויים לבית המשפט השלום או לבית המשפט המחוזי (על פי סכום התביעה) על מנת לקבל פיצוי כספי עבור הנזקים שנגרמו לו בשל הטיפול הרשלני, אולם, כאשר מדובר בחייל, הליך קבלת הפיצויים הוא שונה ואין באפשרותו להגיש תביעה לבית משפט אזרחי.

על הנפגע יהיה להגיש תביעה לקצין התגמולים, במסגרתה יהיה עליו להוכיח כי הטיפול שניתן לו היה רשלני, כלומר, חרג מסטנדרט הטיפול המקובל והסביר. כמו כן, יש להוכיח כי אותו טיפול הוא זה אשר גרם לנזק הפיזי ולפגיעה התפקודית ממנה סובל החייל.

במקרה שקצין התגמולים הכיר בפגיעתו של החייל, הוא יופנה לוועדה רפואית, אשר תפקידה לקבוע את אחוזי הנכות של החייל ובהתאם לנתון זה, ייקבע סכום הפיצוי הכספי.

מלבד הגשת תביעה לקצין התגמולים, ניתן גם במקרים מסוימים, להגיש קובלנה למשרד הבריאות. במסגרת הליך זה, מפקח מטעם משרד הבריאות בוחן את נסיבות האירוע ובהתבסס על מסקנותיו ייתכן ויוטלו סנקציות על הרופא אשר טיפל בחייל ואף על הארגון.

פנייה לעורך דין לשם הגשת התביעה

בכל מקרה בו התרחשה רשלנות רפואית והנפגע רוצה לקבל פיצוי כספי בגין הנזק שנגרם לו, עליו לפנות לעורך דין. ללא ייצוג משפטי של עורך דין מומחה, הבקיא בנבכי ההליך המשפטי הספציפי, המערב גם לא מעט אספקטים בירוקרטיים, יהיה קשה מאוד לחייל לקבל הכרה בנזק ופיצוי כספי.

לשם הגשת התביעה מומלץ לפנות אל עורך דין המתמחה ברשלנות רפואית, בעל ניסיון עשיר בתביעות מול קצין התגמולים. עורך הדין יבחן את המקרה לעומקו ואם יתרשם, מניסיונו המקצועי כי יש מקום להגשת תביעה, ידאג לאיסוף כל המסמכים הרפואיים הדרושים וכן, לקבלת חוות דעת מומחה, המבססת את טענת הרשלנות והקשר בינה לבין הנזק והפגיעה בתפקוד של החייל.

דילוג לתוכן