איך מגישים תביעת רשלנות רפואית?

הגשת תביעת רשלנות רפואיתהגשת תביעה בגין רשלנות רפואית, היא הליך משפטי מורכב והצלחתה של תביעה כזו, תלויה רבות במומחיותו וניסיונו המקצועי, של עורך הדין המטפל בתיק. לכן, בכל מקרה של קבלת טיפול רפואי רשלני, יש לפנות למשרד עורכי דין, המתמחה ברשלנות רפואית ושזהו תחום עיסוקו המרכזי.

פגישת ייעוץ

הצעד הראשון בהליך הגשת תביעה, הוא פגישת ייעוץ בין הנפגע לבין עורך הדין. אם בידי הנפגע, מסמכים רפואיים, רצוי להביאם לפגישה, על מנת שעורך הדין יוכל לקבל תמונת מצב מלאה יותר.

היה ועורך הדין מתרשם כי סיכויי הצלחת התביעה טובים, הוא יסביר לנפגע אודות הליך הגשת התביעה, אורכו ועלותו, על מנת שהנפגע יקבל החלטה עקרונית, האם הוא רוצה לשכור את שירותיו של עורך הדין לייצוג משפטי בתביעה.

יש לציין כי בשלב זה, עורך הדין לא יכול להבטיח כי יקבל את הטיפול התיק ויוכל לעשות כן, רק לאחר קבלת חוות דעת ראשונית מרופא מומחה, כי מדובר במקרה של רשלנות רפואית. זאת משום שללא חוות דעת רפואית התומכת בטענת הרשלנות, לא ניתן להגיש את התביעה לבית המשפט.

איסוף המסמכים הרפואיים

לאחר ששמע הנפגע את שלבי ההליך המשפטי וקיבל החלטה להגיש את התביעה, יעביר עורך הדין את המסמכים הרפואיים לרופא המומחה. היה והתיעוד חסר, יפנה עורך הדין אל המוסדות הרלוונטיים לקבלת כל המסמכים הרפואיים של הנפגע.

 זהו המקום לציין, כי לפני קבלת החלטה על עורך הדין אשר יטפל בתביעה, רצוי לקבל חוות דעת שנייה של עורך דין נוסף, על מנת לוודא כי סיכויי התביעה אכן טובים וכי הצעת שכר הטרחה שקיבל הנפגע, היא סבירה ומקובלת.

קבלת חוות דעת ראשונית של רופא מומחה

הצעד הבא כאמור, הוא קבלת חוות דעת ראשונית של רופא מומחה, אשר תקבע האם לדעתו של המומחה, הטיפול שניתן ללקוח, מהווה רשלנות רפואית.

הרופא אליו מועבר החומר ואשר יכתוב את חוות הדעת, הוא מומחה בתחום הספציפי בו קרתה הרשלנות, למשל, מנתח פלסטי אם מדובר ברשלנות בניתוח פלסטי להקטנת חזה.

הכנת כתב התביעה

עם קבלת חוות הדעת של המומחה הרפואי, המאשרת כי הנתבע אכן נהג ברשלנות, יחל עורך הדין בהכנת כתב התביעה. כתב התביעה פורש את השתלשלות העניינים אשר הובילו לטיפול הרשלני, מפרט את נזקיו השונים של התובע, אשר נגרמו לו בעקבות הטיפול הרשלני ודורש פיצוי על נזקים אלו.

כתיבת חוות דעה מלאה ממומחה רפואי

המומחה הרפואי, יחל בכתיבת חוות הדעת המלאה, אשר תוגש לבית המשפט, יחד עם כתב התביעה. נציין, כי לשם כתיבת חוות הדעת, צריך המומחה הרפואי, בדרך כלל, לבדוק את הנפגע, על מנת לקבוע כיצד משפיע הטיפול הרשלני שקיבל הנפגע, על איכות חייו בזמן הגשת התביעה ולקבוע את היקף נכותו של הנפגע.

חשוב לציין, כי לעיתים יש צורך במספר חוות דעת מומחה וזאת כאשר הנזקים שנגרמו לנפגע, שייכים לתחומי רפואה שונים. כך למשל אם נגרם לנתבע נזק אורתופדי ונזק נוירולוגי, יש להגיש חוות דעת אחת של אורתופד מומחה וחוות דעת שנייה של נוירולוג מומחה.

הגשת התביעה לבית משפט

כאשר כתב התביעה וחוות הדעת מוכנים, יוגשו אל בית המשפט המוסמך לדון בתביעה: בית המשפט השלום או בית המשפט המחוזי, על פי שוויה של התביעה.

לנתבע ניתנת אפשרות להגיש כתב הגנה וכן חוות דעת רפואית מטעמו, אשר תפקידה יהיה לסתור את הקביעות שבחוות הדעת הרפואית, אשר הוגשה מטעם התביעה.

בית המשפט יקבל הכרעה בתיק, בעיקר על בסיס חוות הדעת שהוגשו לו בכתבי הטענות. אם מתקשה בית המשפט לקבל החלטה, הוא רשאי למנות מומחה רפואי מטעמו, אשר דעתו תכריע את הכף. היה והתקבלה התביעה, יפסוק בית המשפט פיצוי כספי לתובע הנפגע וכן את הוצאות המשפט.

ראו גם:

רשלנות רפואית בחו"ל

רשלנות רפואית בניתוחי גב

דילוג לתוכן