רשלנות רפואית בניתוחי פה ולסת

הליכים ניתוחיים באזור הפה והלסת

רשלנות רפואית בניתוחי פה ולסתתחום עולם כירורגיית הפה והלסת הינו מושג רחב הכולל בתוכו שורה רחבה של הליכים ואפשרויות ניתוח. בדרך כלל מקובל לחלק את סוגי הניתוחים בין ניתוחים לא דחופים לבין ניתוחים אלקטיבים.

ניתוחים דחופים העוסקים בכירורגיית הפה והלסת עוסקים במקרים של שברים בעצמות הפנים והשיניים הדורשים ניתוחים המייצבים ומקבעים את השברים ומבצעים קיבועי שיניים ותיקון רקמות בהתאם לחומרת הפגיעה.

כמו כן, עיוותים בעצמות הפנים יכולים להופיע אף כתוצאה מהליכי גדילה הגורמים לעיוותים הדורשים הליך ניתוחי. גם במקרים של הופעת גידולים שפירים בחלל הפה יש לבצע כריתה או ניתוח של הרקמות הפגועות לשם הסרת הגידול בטרם הפיכתו לממאיר.

מן הפן של הניתוחים האלקטיבים, ניתוחי פה ולסת משמשים כיום אוכלוסיות רבות המעוניינות בטיפול בהפרעות אסתטיות של אזור הפה והשיניים. ניתוחים אלו נועדו לשפר את המראה החיצוני של חלל הפה, הלסת והשיניים ואינם מוגדרים כטיפולים דחופים הנחשבים כמצילי חיים. כפי שנראה בהמשך, אבחנה בין סוגי טיפולים אלו משפיעה על מידת הדרישות הרפואיות מהם אנו מצפים מן הצוות המטפל בכל שלב של ההליך הכירורגי.

רשלנות רפואית באבחון בהליכי ניתוח פה ולסת

חשיבותו של הליך האבחון המקדים וגילוי ממצאים מוקדמים הינו אקוטי בכל הנוגע לניתוחים כירורגיים בכלל, ובניתוחי פה ולסת בפרט.

על פי הנחיות משרד הבריאות ועל פי פרקטיקות הנוהגות בתחום בקרב מומחים, לכל הליך ישנם נהלים ובדיקות מקדימות אשר מוטלות על הגורם המטפל לבצע בטרם יחל ההליך הטיפולי.

קבלת דיאגנוזה שגויה של המטפל עקב אבחון שגוי עלולה לגרום לנזקים חמורים באזור הפה והלסת ואף לנזקים בלתי הפיכים. גם במקרים של אי אבחון, כלומר בהם לא בוצעו כל הבדיקות הדרושות, ייתכן כי מידע חיוני שהיה צריך לעמוד בפני הגורם המטפל לא הוצג, ועלולים להיגרם מחדלים רפואיים בשל כך.

כך למשל במקרים בהם לא אובחנו רגישויות לחומרים שונים המוזרקים במהלך ההליך הניתוחי, יכולים לפגוע באופן משמעותי במקרה של חשיפת הנפגע לחומרים אלו. הדברים נכונים גם לגבי חומרי הרדמה המוזרקים למטופל בטרם תחילת ההליך הניתוחי.

עילה נוספת היכולה להתרחש בניתוחים מעין אלו נקראת "העדר הסכמה מדעת". פירושה של עילה זה מכוונת כלפי מקרים בהם לא הוסבר כראוי מכלול הסיבוכים וההליכים השונים למטופל מטעם הגורם המטפל.

על הגורם המנתח להסביר בצורה מפורטת בהתאם לפרקטיקה ולהוראות החוק, את סוג ההליך ואת דרך ביצועו, יחד עם אפשרויות חלופיות וסיבוכים או נזקים העלולים לנבוע מכך. במידה והנפגע לא קיבל את מלוא מידע זה ונגרם לו נזק, ניתן לבחון הליך תביעה תחת עילת רשלנות זו.

רשלנות רפואית בביצוע הליכי ניתוח פה ולסת

לעיתים קרובות אנשים רבים יוצאים מניתוחי פה ולסת עם תוצאות אסתטיות ורפואיות שאינן משביעות רצון. במקרים יותר חמורים, מעבר לפגיעה האסתטית נלוות גם השלכות וסיבוכים רפואיים בגין המחדל. ביצוע לקוי או שגוי של ההליך יכול לגרום לנזקים וסיבוכים באזור מפרקי הלסת, השיניים ובמקרים חמורים יותר, אף במערכות גוף קשורות הסמוכות לאזור.

בדרך כלל הנזקים הנפוצים העלולים להתרחש כתוצאה מביצוע לקוי של ההליך הינם חשיפת שתלים, פגיעות נוירולוגיות בשיניים, פגעים אסתטיים, עיוותים בעצמות הפנים, זיהומי לסת, פגיעה בפרקים ועוד.

חשוב מאוד בסוג ביצוע הליכים מורכבים מעין אלו, לבדוק האם הגורם המטפל הוא אכן בעל המומחיות והמקצועיות הדרושים לביצוע ההליך המורכב.

מחדל רפואי יכול להתרחש במקרים בהם הטיפול הרפואי ניתן על ידי גורם שאינו מוסמך או מומחה לבצע את ההליך כדבעי. כמו כן, גם אם הגורם המטפל אכן מומחה ועוסק בתחום ספציפי זה של ההליך הניתוחי, יש לבחון האם דרך פעולתו הניתוחית ואבחנתו הרפואית תואמים את הפרקטיקה הרפואית הנהוגה באותו התחום.

במידה ויוכח כי הרופא המטפל ביצע הליך רפואי שגרם לנזק, וכי פעולה זו בלסת או בשן אינה עולה בקנה אחד עם המטריה הרפואית בתחום זה, ניתן יהיה לתבוע פיצויים בגין מחדל רשלני זה.

לשם הוכחת עובדות אלו מומלץ להיוועץ עם גורם מקצועי ומנוסה בתחום. הוכחת העובדות כרוכה במתן חוות דעת רפואיות ומשפטיות של מומחים ועל כן גורם בקיא ומנוסה יידע להכווין כראוי את דרך ההתנהלות המיטבית עבור הלקוח בהתחשב בנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה.

דילוג לתוכן