רשלנות רפואית בניתוח כריתת רחם

מהו הליך ניתוח כריתת רחם?

רשלנות רפואית בניתוח כריתת רחםניתוח כריתת רחם למעשה כשמו כן הוא, ניתוח הכורת (באמצעות הוצאה שלמה או חלקית) את רחם האישה. כיום מוערך כי בישראל מבוצעות אלפי כריתות רחם מדי שנה. התוצאה הנלווית לניתוח כריתת רחם הינה ברורה – האישה מאבדת את פוריותה.

בדרך כלל הסיבות לביצוע הליך כירורגי בלתי הפיך זה הינו כתוצאה משתי סיבות עיקריות: נשים המעוניינת למנוע הריון מסיבות שונות. סיבות אלו יכולות להיות עקב סיכון גבוה לסרטן השחלה או גידולים ממאירים אחרים, וכמו כן ייתכן כי הסיבה הינה אי רצון להביא יותר ילדים.

הסיבה השנייה לביצוע הליך זה הינה כאלמנט טיפולי בעקבות מחלות ממאירות של אחד מאיברי הרבייה של האישה. במקרים בהם נמצאים גידולים ברחם, הם יכולים לגרום לנזקים ולתופעות לוואי לא רצויות, וכריתת הרחם יכולה לרפא את המחלה באמצעות הסרת הרחם יחד עם הגידולים המזיקים שבתוכו.

בהליך הניתוח עוברת המטופלת הרדמה המהווה אמצעי למניעת כאבים להורדת סף הכאב. הניתוח לכריתת רחם כולל הרדמה כללית. לאחר הניתוח ייתכן כי יהיו תופעות לוואי מוכרות כמו כאבים בכתפיים, בחילות והקאות והחזרה לפעילות תהיה הדרגתית.

חשוב לומר כי ייתכנו סיבוכים כזיהומים, דימומים, פגיעה באיברים פנימיים, קרישי דם ובקיעים. במקרים חמורים יש לבצע ניתוח נוסף. כמו כן חשוב לציין כי הליך ניתוח כריתת רחם כולל בתוכו השפעות רגשיות המשתנות מאישה לאישה. בנוסף, מתרחשות תופעות הורמונאליות התלויות ברמת תקופת הפוריות של האישה בזמן כריתת הרחם.

רשלנות רפואית באבחון בהליכי ניתוח לכריתת רחם

כיום ישנם רמות שונות של כריתת הרחם המשתנות מאישה לאישה. כמו כן ישנן מספר שיטות מקובלות כיום בעולם הרפואי לכריתת הרחם. חלקן פולשניות יותר וחלקן פחות ויש להתאים לכל אישה את סוג ההליך המתאים לה.

השיטות המרכזיות כיום הינן כריתה דרך הנרתיק וכריתה לפרסקופית היכולה להתבצע על ידי מנתח או אף על ידי רובוט. לכל שיטה תופעות לוואי שונות והשלכות רפואיות אחרות.

אחד התפקידים המרכזיים של רופאים מטפלים בתחום זה הינה קבלת החלטה מיטבית עבור המטופלת הספציפית. לשם כך על הצוות המטפל לערוך שורה של בדיקות מקדימות לבחינת התאמתה של המטופלת לסוג ההליך.

לאחר קבלת התוצאות על המומחה לקבוע האם המטופלת מתאימה להליך כריתת הרחם, ובמידה שכן, איזה סוג הליך יתאים לה בצורה הבטוחה והיעילה ביותר. אבחון שגוי או לקוי בחסר של המומחה הרפואי עלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים למטופלת ומהווה עילת רשלנות רפואית המזכה בפיצויים.

גם אי אבחון יכול לגרום לנזקים. כך במידה והוכח כי הצוות המטפל נמנע מלערוך בדיקות מקדימות המקובלת בפרקטיקה זו, וכי אי אבחון זה גרם לנזקים אצל הנפגעת (כמו למשל אי אבחון רגישות מסוימת) גם כאן הדבר יהווה מחדל רפואי.

רשלנות רפואית בביצוע הליך כריתת רחם

על אף העובדה כי הליך ניתוח כריתת רחם נחשב כבטוח יחסית והסיבוכים הנלווים אליו הם יחסית נדירים, במקרים בהם מופיעות תופעות לוואי או סיבוכים שונים, הם יכולים לגרום לנזקים צמיתים ולתוצאות קשות על שאר מערכות הגוף.

במקרה בו בוצע מחדל רפואי במהלך ההליך הניתוחי, ובעקבות מחדל זה נגרם נזק גופני למטופלת, ניתן לתבוע פיצויים בגין הנזקים שנגרמו.

נמנה מספר דוגמאות למחדלים רפואיים העלולים להתרחש בהליך וכתוצאה ממנו:

א.      ביצוע הליך ניתוחי לקוי שגרם לנזקים או סיבוכים עתידיים.

ב.      ביצוע הניתוח בידי גורמים לא מקצועיים או לא מוסמכים.

ג.       אופן ביצוע ההליך מנוגד לפרקטיקות רפואיות מקובלות.

ד.      העדר הסכמה מדעת של המטופלת לביצוע ההליך הניתוחי.

חשוב מאוד לציין כי בכל הנוגע לתביעות רשלנות רפואית, הן בשלב האבחון והן כתוצאה ממעשה רשלני או מחדל שאירע בהליך הניתוחי או אף לאחריו, אין די בהוכחת הנזק לשם קבלת הפיצויים. יש להוכיח כי הייתה חובה מקדימה לערוך את הבדיקה או להתנהג בדרך רפואית כזו או אחרת.

כמו כן, יש להוכיח קשר סיבתי הדוק בין המעשה הרשלני לבין הופעת הנזק על פי מאזן הסתברויות משכנע. מומלץ לשם כך להיעזר בגורם מקצועי ומנוסה בתחום אשר יידע לבחון את הנסיבות לשם קבלת פיצוי הולם בעקבות הנזק שנגרם.

דילוג לתוכן