סרטן רירית הרחם – רשלנות באבחון ובטיפול

רשלנות רפואית באבחון ובטיפול סרטן רירית הרחםסרטן הרירית הרחם הינו גידול גניקולוגי נפוץ ושכיח. הגידולים ברירית הרחם הם ברובם גידולים מסוג של אנדוקרצינומה –  גידולים ממאירים המתרחשים ברקמה של תאי האפיתל, כאשר התהליך הממאיר מתחיל בעקבות שגשוג של רקמת רירית הרחם.

גורמי הסיכון לסרטן רירית הרחם הם בין היתר גיל הבלות שמתחיל בין השנים 50 ל- 60 שנים, עודף משקל, תזונה עתירת שומנים, רמות של אסטרוגן גבוה בדם שאינו מאוזן באמצעות פרוגסטרון, העדר הריונות, שחלה פוליציסטית, העדר ביוץ, גיל בלות מאוחר, גידול בשד או בשחלות, וכולי.

הסימנים לסרטן רירית הרחם הם דימומים חריגים או חזקים בגיל הבלות, דימומים חזקים בעת המחזור החודשי, אבדן תאבון, בחילות,העדר נוחות בבטן, ירידה במשקל, וכולי. עם זאת במקרים רבים הסימנים לא מתגלים בתחילת המחלה אלא מאוחר יותר .

רשלנות באבחון

תביעות רבות בעילה של לרשלנות רפואית קשורות למחלות אונקולוגיות. טענות לרשלנות מופנות במקרים רבים נגד רופא המשפחה או רופא מומחה בשל כך שלא אבחנו במועד את הגידול הממאיר. הרשלנות היא באיחור אבחון המחלה ובהשתהות הגילוי כאשר אי אבחנה במועד, מרחיקה את הסיכויים להירפא, ועלולה לקצר את חיי המטופל. חוות דעת רפואית תהיה חיונית כדי להוכיח את הרשלנות הרפואית.

כדי לאבחן גידול סרטני ברירית הרחם באופן מדוייק אי אפשר להסתפק בבדיקת פאפ שהיא דגימה מצוואר הרחם בלבד, מאחר ובבדיקה זו לא תמיד אפשר לאתר תאים סרטניים שמתפתחים ברירית הרחם. בדיקת הסטרוסקופיה אבחנתית הכוללת החדרת צינורית לחלל הרחם וביופסיה של רקמת רירית הרחם יכולה לאבחן שינוי בתאים ברירית הרחם. לכן, כאשר לא מציעים למטופלת לבצע בדיקה זו הדבר יכול להחשב לרשלנות באבחון.

רשלנות באבחון מתרחשת גם כאשר הרופא המטפל אינו מפנה את המטופלת לבצע בין היתר בדיקות הדמיה  לצורך אבחון גידול סרטני ברירית הרחם ובין היתר: אולטרא סאונד, סי טי, בדיקת לפרוסקופיה, בדיקות דם לתפקודי כבד, תפקודי כליות וסמנים בדם לממאירות, וכולי.

רשלנות בטיפול

במקרים מסויימים גם לאחר שהמחלה אובחנה במועד, קורה שהטיפול שהחולה מקבלת אינו הטיפול הנכון, וזוהי רשלנות בטיפול. אופי הטיפול במחלה נקבע על פי מספר גורמים והם בין היתר: תוצאות הבדיקה ההמטולוגית של התאים הממאירים, הגיל של החולה הימצאות של גרורות בצוואר הרחם, וכולי. הרופא צריך להתאים טיפול לחולה לפי סוג הסרטן, טיפול קרינה תרופות כימותרפיות אימונו תרפיה וחיסונים. כאשר לא מתאימים את הטיפול המדויק והמתאים לחולה הספציפי זוהי רשלנות בטיפול.

ברוב המקרים כדי למנוע מצב גרורתי יש לכרות את הרחם, צוואר הרחם, החצוצרות והשחלות. כריתת החלות היא הכרחית שכן בגלל אסטרוגן בעודף הן עלולות להיות במקרים רבים עם גרורות.  כמו כן חשוב לקחת גם דגימה מבלוטות הלימפה כדי לשלול את התפשטות הסרטן בקשרי הלימפה. הניתוח יבוצע על ידי רופא שהוא גניקולוג אונקולוג בשיטת לפרוסקופיה או פתיחת בטן תחתונה.הטיפול במחלה הוא בין היתר כימותרפיה, הקרנות, טיפולים הורמונאליים, וכולי.

רשלנות בטיפול יכולה להיות ניתוח שאינו הכרחי או מתן תרופות לא מתאימות לפי סוג הסרטן. חשוב מאוד לגלות את המחלה בזמן ולתת טיפול מתאים. אם מאחרים לגלות את המחלה נוצרות גרורות, וגידולים אחרים. הטיפולים הם ניתוח לכריתת הגידול, טיפול כימותרפי, וגם הקרנות לפעמים לפי הצורך, זאת לאחר שבודקים את הגידול ועומק חדירתו לרחם. בנוסף צריך לפעמים גם לתת טיפול בפרוגסטרון כטיפול משלים ומונע חזרה של הסרטן.

רשלנות במעקב

רשלנות במעקב יכולה להיות כאשר הרופא המטפל אינו מפנה את החולה לבצע בדיקות תקופתיות במיוחד לחולה שיש לה רקע גנטי תורשתי שמסכן אותה.

ניתן להקטין סיכונים לסרטן רירית הרחם על ידי המלצה לביצוע בדיקה גניקולוגית שנתית באופן שיגרתי ומעקב סדיר. הרופא צריך להמליץ על תזונה מתאימה, פעילות גופנית, ולהימנע מנטילת אסטרוגן ללא פרוגסטרון.

משטח צוואר הרחם באמצעות בדיקת פאפ הוא סוג של בדיקת סקר, שיכולה לאבחן את סרטן צוואר הרחם, עם זאת אינה מספיקה אם חלילה התוצאה אינה תקינה. הבדיקה יכולה להצביע על ממצא חריג שדורש ברור עמוק יותר כדי לאתר תאים סרטניים של רירית הרחם. רשלנות בהתייחסות לביצוע הבדיקה ותוצאותיה יכולה להוות רשלנות במעקב.

דילוג לתוכן