רשלנות רפואית באבחון – אבחון שגוי, מאוחר, מוטעה

רשלנות רפואית באבחון - אבחון שגוי, מאוחר, מוטעההרפואה המודרנית מאפשרת לטפל במגוון רחב של מחלות ומצבים רפואיים. למעשה, הודות לשיטות הטיפול המודרניות המתקדמות ניתן כיום לטפל במחלות שבעבר נחשבו לקטלניות כמו למשל סוכרת סוג 1 או המופיליה קשה. עם זאת, על מנת שניתן יהיה להגיש לחולה את הטיפול המתאים לו, ישנה חשיבות עליונה לבצע לו בדיקות אבחון קפדניות שמטרתן לאבחן את סוג המחלה הספציפי ממנה הוא סובל.

בדיקות האבחון המודרניות מאפשרות לאבחן מגוון רחב ביותר של מחלות אך לא אחת בעקבות רשלנות רפואית מתפספסת האבחנה וכך החולה לא מקבל את הטיפול המתאים לו.

רשלנות רפואית בהיעדר שליחה לבדיקות אבחון

רשלנות רפואית באבחון יכולה לבוא לידי ביטוי באי שליחת המטופל לבדיקות המתאימות חרף התסמינים עליהם הוא מתלונן. כך למשל ג.כ מאשקלון התלוננה לרופא המשפחה שלה על בעיות של צרידות ועל תחושה של עצם זר בגרון. רופא המשפחה פטר את התסמינים כמקרה של רפלוקס ורשם לה תרופות נגד צרבת.

חצי שנה מאוחר יותר שבה לרופא המשפחה עם תלונות זהות וזה האחרון שלח אותה לרופא אף אוזן גרון ששלח אותה לקלינאית תקשורת. רק שנה וחצי לאחר שהתסמינים החלו להטריד את מנוחתה, פנתה לרופא אף אוזן גרון מומחה ששלח אותה לבדיקת גסטרוסקופיה שבה אובחן גידול על מיתרי הקול שלה.

בשלב הזה מדובר היה במצב מתקדם של מחלת הסרטן שבעקבותיה הלכה המטופלת לעולמה. לו היה משכיל רופא המשפחה לשלוח את המטופלת לבדיקת אבחון בשלב מוקדם יותר, ייתכן מאוד כי ניתן היה להציל את חייה.

רשלנות רפואית בביצוע בדיקת אבחון

הרשלנות הרפואית באבחון יכולה לבוא לידי ביטוי גם בביצוע של בדיקת אבחון לא תקינה. רשלנות בביצוע בדיקת אבחון עלולה להוביל לממצאים לא תקינים או לא מהימנים ולאבחנה שגויה. כמו כן, במקרים נדירים עלול להתרחש מקרה של רשלנות רפואית שבא לידי ביטוי בהחלפת ממצאים בין מטופלים.

כך למשל במקרה מפורסם שהתרחש בבית חולים גדול בחיפה, קיבלה כ.ל את הבשורה כי היא סובלת מסרטן השד ובעקבות כך נאלצה לעבור טיפולים קשים וארוכים. רק לאחר שנה וחצי של טיפולים התברר כי הממצאים היו שייכים לאישה אחרת שהמשיכה בחייה מבלי לדעת כי היא חולה בסרטן השד.

רשלנות רפואית באבחון שגוי

סוג נוסף של רשלנות רפואית יכול לבוא לידי ביטוי בקריאה לא נכונה של הממצאים. למרות שבדיקות האבחון המודרניות נחשבות למתקדמות מאוד, הרי שעדיין על מנת לפענח את הממצאים שעולים מהבדיקות השונות, ישנו צורך ביכולת פענוח מסוימת. כך למשל על מנת לאבחן שבר בעצם מסוימת, צריך לבצע צילום רנטגן, אבל את הצילום צריך לקרוא בשלב מאוחר יותר רופא שיקבע שהמשמעות של הצילום הוא שבר.

על מנת להוכיח כי אכן התקיים מקרה של רשלנות רפואית בפענוח הממצאים יש להראות כי כל רופא סביר אחר יכול היה לפענח את הממצאים של הבדיקות השונות ולאבחן את המחלה. מבחן זה נקרא מבחן הרופא הסביר.

ההשלכות של רשלנות רפואית באבחון מחלה

ההשלכות של אבחון שגוי יכולות להיות הרות אסון למטופל. במקרים מסוימים האבחון השגוי עלול להוביל להיעדר טיפול ובמקרים אחרים האבחון השגוי עלול להוביל למתן של טיפול לא מתאים. במקרים האלו לא אחת הטיפול הלא מתאים עלול להוביל להחמרת מצבו של המטופל.

האבחון השגוי יכול להיות קטלני והרה אסון במיוחד במקרים שבהם מדובר על מחלות או על מצבים רפואיים דינמיים בעלי אופי מתקדם. המקרים החמורים ביותר הם מקרים שבהם מתרחשת רשלנות רפואית באבחון של מחלת הסרטן, שכן הרוב המוחלט של המחלות הסרטניות הן מחלות שניתן לטפל בהן באופן היעיל ביותר כל עוד מאבחנים אותן בשלב מוקדם מאוד. עם זאת, ככל שהאבחון מתבצע בשלב מאוחר יותר, כך סיכויי ההישרדות של המטופל צונחים.

חוות דעת רפואית בהקשר של רשלנות רפואית באבחון

על מנת לבסס תביעה משפטית בגין רשלנות רפואית באבחון מחלה יש להביא חוות דעת רפואית אותה צריך לכתוב רופא מומחה. בחוות הדעת הרפואית צריך הרופא להראות כי ניתן היה לאבחן את המחלה בשלב מוקדם יותר וכי האבחון השגוי הוביל לנזק.

אולי יעניין אותך גם:

במקרים של אבחנה מאוחרת, מתי תקום רשלנות רפואית?

דילוג לתוכן