רשלנות רפואית בטיפולי אסתטיקה

רשלנות רפואית בטיפולי אסתטיקהבישראל קיים מגוון רחב של טיפולים אסתטיים הן לנשים והן לגברים כגון: הלבנת שיניים, הגדלת חזה וניתוח לייזר להסרת משקפיים. כל המבקש לעבור טיפול אסתטי כלשהו, מעוניין להיראות טוב יותר ולחזק את הביטחון העצמי, זוהי המטרה העומדת לנגד עיניו.

אולם, כמו בכל טיפול רפואי, גם בטיפול אסתטי, יכולה להתרחש רשלנות רפואית, אשר גורמת לנזק פיזי למטופל.

הטיפולים האסתטיים בהם עלולה להתרחש רשלנות רפואית הם: השתלת שיער, הצמדת אוזניים, הרמת חזה, מתיחת בטן ועוד.

מהי רשלנות רפואית?

כל טיפול רפואי, בין אם מדובר בטיפול הכרחי, או בטיפול אלקטיבי, הנעשה מטעמים אסתטיים, חייב להתבצע בהתאם לסטנדרט הטיפול הסביר, המחייב את המטפל להיות זהיר ולהפעיל שיקול דעת, בכל החלטה ופעולה, במסגרת הטיפול. זאת על מנת לשפר את מצבו של המטופל ולא לגרום לו לנזק.

סטנדרט הטיפול הסביר, פירושו כי על הרופא לערוך בירור רפואי עם המטופל, לפני מתן טיפול רפואי כלשהו, להפנותו לבדיקות רלוונטיות וכיוצא בזה. כאשר מדובר על טיפול אסתטי, קל וחומר, טיפול פולשני, מחויב הרופא לברר עם המטופל, האם הוא לוקה במחלה כלשהי, נוטל תרופות באופן קבוע, האם יש לו רגישות לחומרי הרדמה וכולי.

כל חריגה מנהלי הטיפול המקובלים, עלולה לגרום למטופל לנזק פיזי חמור, אשר יכול להוביל לכאבים, לצורך בטיפול מתקן וחמור מכך, לעיתים הנזק שנגרם הוא בלתי הפיך.

אי מסירת המידע למטופל

רשלנות רפואית באה לידי ביטוי לעיתים קרובות, בהפרת חובתו של הרופא, למסור למטופל את כל המידע הרפואי הרלוונטי, הנוגע לטיפול ולקבל הסכמה מדעת לטיפול. למשל, סיכויי הצלחת הטיפול, הסיכונים שבו, תקופת החלמה וכיוצא בזה. כאשר מדובר על טיפולים אסתטיים, על המטפל להדגיש מהן התוצאות הצפויות מן הטיפול ואל לו להציג מצג שווא למטופל.

הסתרת מידע מן המטופל, באופן מלא או חלקי וכן, מסירת המידע, מבלי לוודא שהמטופל אכן מבין אותו, פוגמת ביכולת של המטופל, לקבל החלטה מושכלת, האם ברצונו לעבור את הטיפול. כך, כאשר הוא נותן את הסכמתו לטיפול, זוהי איננה הסכמה מדעת, משום שאין בידו את האינפורמציה הרלוונטית, לקבלת החלטה.

הדבר מאפשר למטופל להגיש תביעה לפיצוי, בגין פגיעה באוטונומיה. כמו כן, אם הטיפול גרם לנזק, אשר לו ידע המטופל על הסיכוי להתרחשותו, היה בוחר שלא לעבור את הטיפול, יוכל גם לתבוע פיצוי בגין הנזק הזה.

בחירה לא נכונה בשיטת הטיפול

אחד מן המקרים השכיחים של רשלנות רפואית בטיפולי אסתטיקה, הוא מצב שבו בחר המטפל בשיטה לא נכונה ובשל כך, גרם למטופל לנזק, אשר ניתן היה למנוע אותו בבחירת השיטה המתאימה. כמעט בכל טיפול אסתטי, עומדות בפני המטפל, מספר אפשרויות לביצוע הטיפול ועליו להתאים את האפשרות הטובה ביותר למטופל, על פי הנסיבות האישות שלו.

למשל, כאשר מדובר על הגדלת חזה, על המנתח להתאים את שיטת הניתוח ואת השתלים למטופלת, על פי גילה ועל פי הפרופורציה של הגוף, על מנת שהחזה יראה אסתטי. כאשר מדובר על ניתוח לייזר להסרת משקפיים, מחויב המטפל להתאים את שיטת הניתוח למטופל על פי מצבו הרפואי או כאשר מדובר בטיפול להסרת שיער, על המטפל להתאים את הטיפול לעור המטופל, לבחון בעיות עור קודמות ועוד. בחירה שגויה בשיטת הטיפול, על כל רכיביה, עלולה לגרום למטופל נזק, אשר לא היה מתרחש, אם היה הרופא בוחר בצורה נכונה את שיטת הטיפול.

קבלת פיצוי כספי

כאשר נגרם למטופל, נזק פיזי חמור, כתוצאה מרשלנות רפואית, רשאי המטופל להגיש תביעה לבית המשפט, לקבלת פיצוי כספי בגין הנזק שנגרם לו. כאשר מדובר על טיפול אסתטי רשלני, הנזק מתמקד לרוב בעוגמת נפש, אשר נגרמה למטופל בשל הטיפול הרשלני, אך ישנם גם מקרים בהם, הנזק חמור מאוד והוא פוגע בכושר העבודה של המטופל באופן זמני.

בכתב התביעה, יתבע עורך הדין המייצג את הנפגע, כל ראש נזק רלוונטי. גובה הפיצוי שפוסק בית המשפט, תלוי במספר פרמטרים, כגון: חומרת הנזק, השפעתו על חיי התובע, האם מדובר בנזק זמני אשר יחלוף, או בנזק לצמיתות, מה הייתה חומרת הרשלנות הרפואית של הנתבע וכיוצא בזה.

מעקב רפואי רשלני

בחלק ניכר מן הטיפולים האסתטיים, יש צורך במעקב של המטפל, לאחר גמר הטיפול, בכדי לוודא שהתהליך בוצע בהצלחה ואין כל בעיה הדורשת טיפול. למשל, לאחר הגדלת חזה, על המנתח לזמן את המטופלת לביקורת, בכדי לראות שהשתלים נקלטו היטב והגוף מחלים כראוי ובניתוח מתיחת בטן על הרופא המנתח להזמין את המטופל לביקורת. אם ישנה בעיה כתוצאה מן הניתוח, יוכל המנתח לטפלה באופן מיידי ולא לגרום למטופלת לנזק.

ישנם מקרים בהם, קיים צורך בטיפולים משלימים או מחזקים ובלעדיהם, לא תישמר התוצאה של הטיפול האסתטי. אי ביצוע מעקב כאמור, הוא הפרה של סטנדרט הטיפול המקובל והוא עלול לגרום לנזק, אם בשל אי אבחון בעיה אשר תחמיר ללא טיפול ואם בשל פגיעה בתוצאות הטובות של הטיפול, משלא בוצע טיפול משלים.

 

דילוג לתוכן