רשלנות רפואית בבדיקות רפואיות

רשלנות רפואית בבדיקות רפואיותרשלנות רפואית היא ההגדרה המשפטית למגוון רחב של מצבים שבהם איש רפואה חרג מרמת הזהירות הסבירה המצופה ממנו ובעקבות כך נגרם נזק לחולה.

כך למשל מתן של תרופה לא מתאימה יכול להיכלל תחת הגדרת מטריה זו והדבר נכון גם לגבי אי יידוע המטופל בנוגע לנזקים או לסיכונים הכרוכים בהליך שהוא עתיד לעבור, באי קבלת הסכמתו מדעת לעבור ניתוח ועוד.

במאמר זה נפרט אודות מספר מצבים שיכולים להיכלל תחת הגדרת המטריה של רשלנות שמתרחשים בעקבות ביצוע קלוקל של בדיקות רפואיות או בעקבות אבחון לקוי של תוצאות בדיקות. כמו כן, ניגע על קצה המזלג בתחום ההסכמה מדעת.

רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר

בדיקת מי שפיר היא בדיקה שמבוצעת לנשים הרות שמטרתה לאבחן מבעוד מועד מומים מסוימים בעובר. הבדיקה מתבצעת על ידי החדרת מחט לרחם ושאיבה של עשרים עד שלושים סמ"ק ממי השפיר.

את דגימת מי השפיר שולחים למעבדה גנטית ושם מבצעים בה מגוון של בדיקות בהתאם לצורך. לא אחת מתגלה בבדיקה של הדגימה כי התינוק סובל ממחלות גנטיות מסוימות ומתעורר הצורך להפסיק את ההיריון באופן מלאכותי.

רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר יכולה לבוא לידי ביטוי בארבע דרכים עיקריות. הדרך הראשונה היא גרימת נזק לעובר או לאם והדרך השנייה היא באי אבחון של מחלות. כמו כן, רשלנות רפואית יכולה לבוא לידי ביטוי באי שליחת האם לבדיקת מי שפיר חרף ממצאים מסוימים שצריכים בהחלט לעורר חשד ולדרוש ביצוע של בדיקה זו.

מעבר לכך רשלנות רפואית יכולה לבוא לידי ביטוי בכך שהרופא שמבצע את הבדיקה לא טרח להסביר לאם ההרה על הסכנות האפשריות ועל הסיבוכים האפשריים. כך למשל ביצוע הבדיקה מעלה באופן ניכר את הסיכון להפלה לא רצויה.

מבלי שסיבוך זה הוסבר לאם, מבלי שהוסבר לה על התועלת שטמונה בבדיקה, על האלטרנטיבות האפשריות ועל כל הסכנות האפשריות (וכמובן מבלי לקבל את הסכמתה בכתב לביצוע ההליך), לא ניתן לבצע את הבדיקה. כל חריגה מפרוטוקול זה מהווה עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

רשלנות רפואית בקולונוסקופיה

קולונוסקופיה היא בדיקה פולשנית שמבוצעת באמצעות צינור גמיש מחומר פלסטי שבקצהו מותקנת מצלמה. הצינור הדקיק מוחדר לפי הטבעת של הנבדק בזמן שהוא מטושטש והאותות שמשדרת המצלמה מופיעים על פני מוניטור שממוקם בחדר הבדיקה שמאפשר לרופא שמבצע את הבדיקה לחזות בנעשה במעי של המטופל.

הבדיקה מבוצעת באופן שגרתי על מנת לאבחן סימנים מוקדמים לסרטן המעי הגס וכן כדי לקחת דוגמיות רקמה על מנת לאבחן מחלות שונות שבניהן קרוהן, קוליטיס ועוד.

גם כאן הרשלנות יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים. ראשית מדובר על האפשרות של פציעת המעי בעקבות החדרה אלימה או לא מבוקרת של הצינור האנדוסקופי. במקרים מסוימים הרופא המבצע עלול לגרום לקרע במעי שיצריך ניתוח חירום. מדובר על סיבוך נדיר אך בהחלט אפשרי.

מקרה אחר של רשלנות רפואית יכול להתקיים על רקע של הכנה לא מתאימה לניתוח. על מנת להכין את המעי של המטופל לניתוח במקרים מסוימים נעשה שימוש בחוקן אשלגן. כל עוד תכולת החוקן מוחדרת למעי הגס הכל טוב ויפה, אך במקרה מפורסם שאירע בבית חולים בחיפה פצעה האחות המטפלת את פי הטבעת של המטופל וחלק מתכולת החוקן חדר למחזור הדם של המטופל והוביל להפרעת קצב לב בשל עלייה של רמת האשלגן בדמו שגרמה למותו שעות ספורות לאחר ביצוע הבדיקה.

כמו כן, רשלנות רפואית במקרה של בדיקת קולונוסקופיה יכולה להתקיים במקרים של אי שליחה לבדיקה חרף ממצאים מסוימים ותיאור של תסמינים מסוימים וכן להתקיים במצבים בהם חרף הממצאים שעלו בבדיקת הקולונוסקופיה לא אובחנו מצבים רפואיים שונים באופן המדויק והמתאים ביותר.

רשלנות רפואית בבדיקות הדמיה

בדיקות הדמיה רפואיות הן בדיקות שמאפשרות לרופא לראות באופן גרפי רקמות פנימיות ואיברים פנימיים מבלי לבצע פעולה פולשנית. לצורך כך נעשה שימוש בציוד רפואי מתקדם כמו למשל MRI או CT.

גם במקרים האלו עלולה להתרחש רשלנות רפואית במקרים בהם הבדיקות לא מבוצעות באופן המתאים, במקרים בהם לא שולחים את המטופלים לביצוע הבדיקות למרות שלפי כל הממצאים עולה תמונה לפיה בדיקות דימות רפואי נדרשות וכן במקרים בהם תוצאות הבדיקות לא פוענחו כהלכה ולא אובחנה מחלה מסוימת.

גם רשלנות בעת בדיקות רגילות ופשוטות של רופאים במרפאה, או בעת ביקורי בית אצל המטופל יכולים להעמיד את הרופא/מטפל בפני תביעת רשלנות רפואית. 

דילוג לתוכן