רשלנות רפואית בלידת מלקחיים

רשלנות רפואית בלידת מלקחייםלידת מלקחיים, היא אחת משיטות הלידות הנפוצות יותר, בשל יתרונותיה. אולם, למרבה הצער, ישנם לא מעט מקרים של רשלנות רפואית בלידת מלקחיים, המתרחשים בעיקר בשלושה מצבים: שיטת הלידה אינה מתאימה לנסיבות והבחירה בה גורמת לנזק, רשלנות רפואית במהלך השימוש במכשיר השולפן ורשלנות בטיפול באם או בתינוק, לאחר הלידה.

מהי לידת מלקחיים?

שיטת הלידה הנקראת שיטת מלקחיים, או לידת ואקום, היא לידה המתבצעת באמצעות מכשיר (שולפן) הנצמד לראשו של העובר ועל ידי מספר לחיצות, שואב את העובר החוצה.

שיטה זו מתאימה בעיקר למקרים בהם ישנה דחיפות לסיים את הלידה בהקדם האפשרי. למשל, כאשר היולדת מותשת מאוד מן הלידה, או כאשר היא לוקה במחלה או מצב רפואי, הדורשים את סיומה המיידי של הלידה, כמו בעיה בלב או בריאות.

כמו כן, אם העובר נקלע למצוקה, לעיתים קרובות, לידת מלקחיים היא שיטת הלידה המתאימה ביותר, המחלצת את העובר תוך זמן קצר.

רשלנות רפואית בלידת מלקחיים

כל רופא המטפל ביולדת, צריך לקבל החלטה מקצועית ושקולה, על שיטת הלידה המתאימה ליולדת, על פי נסיבות המקרה. זאת משום שבחירה לא נכונה בשיטת הלידה, מסכנת את בריאות האם והעובר.

כאשר בחר הרופא בשיטת מלקחיים, היכן שהיא אינה מתאימה, למשל, כשליולדת אין פתיחה מלאה, הוא עלול לגרום לנזק חמור ליולדת ולעובר.

הרופא יכול לגרום לנזק, גם בסיטואציה הפוכה, כאשר עליו היה ליילד בשיטת מלקחיים, בשל מצוקה של היולדת או מצוקה של העובר, אך הוא בחר בשיטת לידה אחרת כמו לידת ואקום.

לעיתים, המצוקה העוברית מחייבת את הוצאתו המיידית של העובר מן הרחם והדרך הטובה ביותר לעשות זאת, היא באמצעות לידת מלקחיים. לא עשה כן הרופא, הוא עלול לגרום לעובר לנזק חמור ביותר ובלתי הפיך, כמו דימום מוחי אשר יוביל לשיתוק מוחין.

חשוב לציין כי לעיתים, היולדת היא זו הנמצאת במצוקה, כתוצאה מתשישות או ממחלה ממנה היא סובלת והבחירה הנכונה היא לידת מלקחיים. בחירה בשיטת לידה שונה, מסכנת את בריאותה, גורמת לה כאב וסבל מיותרים ועלולה לגרום לה לנזק פיזי חמור.

מקרה נוסף לדוגמא, הוא מצב שבו הרופא התרשל באופן השימוש במכשיר השולפן, כך שגרם לנזקים לעובר, למשל, אם הרופא ביצע יותר מדי לחיצות של המכשיר וגרם בכך לנזק לקרקפת של העובר.

ישנם גם מקרים בהם, הרופא לא הצליח לתפוס את ראשו של העובר באמצעות המכשיר ובמקום ליילד בניתוח קיסרי, למשל, כאשר יש דחיפות גדולה לחלץ את העובר, הוא ממשיך בניסיונותיו וגורם בעיכובו לנזק לעובר ו/או ליולדת.

רשלנות רפואית בלידת מלקחיים לאחר הלידה

חשוב להדגיש כי רשלנות רפואית בלידת מלקחיים, יכולה לקרות גם לאחר הלידה, משלא בוצע מעקב רפואי אחר מצב היולדת ו/או אחר מצב העובר, במיוחד אם נפגעו בצורה כלשהי בתהליך הלידה. למותר לציין, כי העדר מעקב רפואי העומד בסטנדרט הטיפול הסביר, עלול לגרום לאי אבחון של בעיות, או להסלמה של בעיה כלשהי שהצוות הרפואי היה מודע לה.

בכל אחד מן המקרים הללו, רשאית האם לפנות לעו"ד ולהגיש תביעה, על מנת לקבל פיצוי כספי על הנזקים שנגרמו לה ולעובר, במהלך הלידה: פיזיים ונפשיים כאחד.

דילוג לתוכן