רשלנות רפואית באבחון או טיפול במחלה אוטואימונית

מחלה אוטואימונית היא כשל כרוני של מערכת החיסון. יש הרבה סוגים של מחלות אוטואימוניות, בין המחלות האוטואימוניות נמצאות: פסוריאזיס, לופוס, צליאק, קרוהן, קוליטיס, טרשת נפוצה, אסתמה, מחלות ריאה וכו'. המחלות הן מחלות של מערכת החיסון אשר תוקפת והורסת תאים בריאים בגוף, במקום לשמור מפני מזיקים וזיהומים שפולשים לגוף – מדובר בטעות בזיהוי של המערכת החיסונית. המחלה האוטואימונית הקשה ביותר היא טרשת נפוצה,כאשר מדובר בפגיעה של מערכת העצבים. 

טיפול במחלה

מחלה אוטואימונית היא מחלה כרונית ואין טיפול שמרפא לחלוטין את המחלה. ניתן רק להקל על הסימנים באמצעות תרופות נגד דלקות, תרופות שמדכאות את מערכת החיסון, סטרואידים, פיזיותרפיה, תרופות ביולוגיות ונוגדנים כדי לאזן את המערכת החיסונית. 

מה גורם למחלות אוטואימוניות?

בין הגורמים למחלות אוטואימוניות הם: מתח נפשי, גנטיקה, זיהומים, חיידקים, וכו'. המחלות הן כרוניות, והתסמינים שלהם מעיקים על החולים ועלולים גם לגרום לנכות. 

רשלנות באבחון מחלה אוטואימונית

קשה מאוד לאבחן מחלה אוטואימונית, וגם אם מאבחנים, קשה לדעת באיזו מחלה בדיוק מדובר מאחר ויש הרבה סוגים של מחלות אוטואימוניות. מאבחנים את המחלה על פי המצב הקליני הכללי של החולה, בדיקת החולה, בדיקות מעבדה כמו שקיעת דם, מדדי דלקת בדםESR, CRP, נוגדנים בדם, בדיקות הדמיה כמו אולטרא סאונד, וכו'. 

הרשלנות באבחון המחלה מתבטאת בכך שלמרות סימנים מחשידים עליהם החולה מתלונן, לא נותנים לכך את הדעת, ולא מפנים את החולה לבדיקות, או שעושים את הבדיקות באופן רשלני, או מאבחנים באופן שגוי ולא נכון את התוצאות. אם החולה סובל מנזק בשל כך שאבחנו מאוחר, או באופן לא נכון את המחלה, או התעכבו באבחון המחלה –  אזי יתכן וקמה עילת לתביעת רשלנות רפואית. רשלנות רפואית באבחון המחלה עלולה לסבך ולהחמיר את מצבו של החולה. 

רשלנות בטיפול במחלה אוטואימונית

הרשלנות בטיפול במחלות אלו מתעוררת כאשר נותנים תרופות שאינן מתאימות למחלות, או שלא מתייחסים למחלות רקע ומזניחים אותן, לא מתייחסים לאלרגיות כתוצאה מתרופות, ולא עוקבים באופן מסודר אחרי המחלה האוטואימונית בכל הבדיקות הנדרשות למעקב.

רשלנות יכולה להיות גם כאשר לא מקבלים הסכמה מדעת של החולה לטיפול, או כאשר יש תרופות חדשות ולא מעדכנים את החולה, ולא מציעים לחולה את כל האופציות הטיפוליות הקיימות. כמו כן כאשר לא נותנים מיד אינפורמציה מלאה על הטיפול.

דוגמא לרשלנות רפואית במחלת קרוהן וקוליטיס

מדובר במחלות אוטואימוניות, כאשר מערכת העיכול נפגעת מדלקות כרוניות. גילוי ואבחון מתקדמים מאפשרים טיפול בזמן אשר יכול להביא לרמיסיה (הפוגה) במחלה ושיפור בתסמיני המחלה. 

רשלנות רפואית בקרוהן או בקוליטיס היא בעיקר באבחון מאוחר. כאשר לא נותנים את הדעת לתלונות החולה, מפענחים באופן שגוי את תוצאות הבדיקות ולא נותנים תרופות נכונות. רשלנות לגבי האבחון היא כאשר לא שולחים לבדיקות דם לאיתור הדלקת, שקיעת דם, וקולונוסקופיה. גם אם הבדיקות נעשות באופן לא תקין הדבר עלול להטות את התוצאות ולגרום למסקנות שגויות לגבי אבחון / זיהוי המחלה. 

 רשלנות בכל הקשור לטיפול התרופתי עשויה לקום כאשר לא נותנים את התרופה המתאימה וסימני המחלה מחמירים או אזורים אחרים בגוף נפגעים. בנוסף גם ניתוחים שכשלו וגרמו לסיבוך של המחלה הם רשלנות רפואית בטיפול. 

חוות דעת מומחה

כמו בכל תביעת רשלנות רפואית, כדי להגיש תביעת בנוגע לאבחון או טיפול רשלני במחלה אוטואימונית, יש צורך להצטייד בחוות דעת מומחה בתחום אשר יש בה כדי להוכיח כי קיים קשר סיבתי בין הכשל באבחון המחלה או הטיפול הרפואי, והנזק שנגרם לתובע. 

דילוג לתוכן