רשלנות רפואית באבחנה ובטיפול במחלות

רשלנות רפואית באבחון ובטיפול במחלותרשלנות רפואית היא הגדרת מטריה למגוון רחב של מצבים שבהם הרופא המטפל חרג מרמת הזהירות הסבירה שהייתה מצופה מרופא סביר אחר. לא תמיד בעקבות הרשלנות נגרם נזק ולמעשה לעתים די בכך שניתן להוכיח כי התבצעה רשלנות על מנת לקבל פיצויים הקבועים בחוק.

עם זאת, במאמר שלפניכם החלטנו לפרט אודות מגוון מצבים שבהם בעקבות הרשלנות הרפואית אכן נגרם נזק כלשהו.

הסיבה בגינה החלטנו להכליל תחת קורת גג אחת את הרשלנות באבחון ובטיפול היא שהצורך באבחון נכון ומדויק חשוב על מנת להגיש את הטיפול המתאים. לכל מצב רפואי ישנו טיפול ייחודי המתאים לו ואבחון לקוי יכול לגרום להגשת טיפול לא מתאים.

במקרים מסוימים הטיפול הלא מתאים לא גורם נזק ועיקר הנזק הוא תוצאה של אי הגשת טיפול אך במקרים מסוימים הטיפול שהוגש עלול אף לגרום נזקים במקרים שבהם הוא מוגש לא לצורך.

מהי החשיבות של אבחון וטיפול מתאים במחלות?

ישנו מגוון של מצבים רפואיים שעל ידי אבחון מוקדם והגשת טיפול מוקדם, החולים יכולים להחלים מהם לחלוטין. עם זאת, חלק לא מבוטל מהמצבים הרפואיים האלו יכולים להחמיר ולהוביל לסיבוכים רבים ללא טיפול.

כך למשל במקרה של דלקת מפרקים זיהומית לצורך העניין. מדובר על מחלה שניתן לפתור ללא קושי רב כל עוד היא מאובחנת בזמן. בדרך כלל כל שצריך לעשות הוא לתת לחולה אנטיביוטיקה (לעתים ישנו צורך במתן ורידי של אנטיביוטיקה) ובדרך כלל הזיהום חולף. עם זאת, ללא אבחון נכון, הטיפול נמנע מן החולה והנזק למפרק עלול להיות בלתי הפיך.

בדרך כלל כאשר המקרים שעולים לכותרות שעוסקים ברשלנות רפואית מסוג טעות באבחון, אי אבחון או אבחון מאוחר מתמקדים במחלות שונות ממשפחת הסרטן. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שמדובר על מחלות מתקדמות שללא טיפול הולכות ומחמירות. עם זאת, ישנן מחלות רבות נוספות שללא אבחון מוקדם והגשת טיפול מוקדם רק הולכות ומחמירות ובכמה מחלות כאלה נדון במאמר זה.

רשלנות באבחון מחלת קרוהן

מחלת קרוהן שייכת למשפחת מחלות המעי הדלקתיות. מדובר על מחלה בעלת אופי התקפי שבה התסמינים מופיעים בגלים שביניהם תקופות של רגיעה, נסיגה או רמיסיה.

על ידי אבחון נכון וטיפול מתאים ניתן להפחית את חומרת התסמינים, להאריך את משך הנסיגה של המחלה ולהעלות את המודעות למצבי החירום שמחייבים התערבות רפואית דחופה. עם זאת, לא טיפול מתאים, איכות החיים של החולים יכולה להיפגע באופן משמעותי.

רשלנות רפואית שבאה לידי ביטוי באי אבחון נכון של מחלת קרוהן אירעה לדבורה (שם בדוי), בחורה בת עשרים ואחת מרמת השרון שהתלוננה על שלשולים כרוניים וכאבי בטן עוויתיים ללא כל הסבר.

הרופא של דבורה בדק אותה בדיקה שטחית והחליט כי היא סובלת מתסמונת המעי הרגיז, מחלה שבאה לידי ביטוי בתסמינים הדומים למחלת הקרוהן. בשל האבחון הלקוי ובשל העובדה שלא קיבלה טיפול, סבלה דבורה מהתקפים חמורים עד כדי כך שבמערכת העיכול שלה נוצרו הידבקויות שהצריכו בשלב מסוים ניתוח לכריתת ארבעים ס"מ מהמעי הדק שלה.

אבחון מוקדם וטיפול מתאים היו יכולים להפחית את ממדי הדלקת והניתוח יכול היה להימנע.

רשלנות באבחון מחלת הצליאק

צליאק, דגנת או כרסת היא מחלה שבה הגוף מייצר נוגדנים נגד חלבון בשם גליאדין שמהווה את החלק העיקרי בגלוטן. על ידי אבחון מוקדם של צליאק והגשת טיפול מתאים שכולל הימנעות מוחלטת מגלוטן, החולים לא סובלים משום תסמינים מיוחדים, אך כל עוד המחלה לא מאובחנת והחולים לא נמנעים ממוצרי חיטה שונים, הרי שהם יכולים לסבול ממגוון רחב ביותר של תסמינים.

רונית (שם בדוי) סבלה מגיל מוקדם מאוד ממגוון של תסמינים שכללו נפיחות בטנית, הקאות ושלשולים אך הרופא המטפל פטר אותה באומרו שמדובר על תוצאה של רגישות מעיים והנחה אותה להיזהר מצריכת מזונות שהיא לא יודעת מה הוא המקור שלהם.

לרוע המזל התסמינים לא חדלו מלפגוע באופן משמעותי באיכות חייה ובסופו של דבר התגלה כי רונית סובלת מעקרות שנחשבת לאחד התסמינים של מחלת צליאק לא מטופלת. על ידי הימנעות מוחלטת מצריכת גלוטן מצב עגום זה יכול היה להימנע.

דילוג לתוכן