רשלנות רפואית במעקב אחר מחלה

רשלנות רפואית במעקב אחר מחלהחלק בלתי נפרד מהטיפול בחולה הוא המעקב. באמצעות מעקב שוטף ניתן לראות האם הטיפול התרופתי או הכירורגי למשל הביאו לתוצאות המצופות, באמצעות מעקב ניתן לדעת האם ישנו צורך להגדיל או להקטין את המינון התרופתי, באמצעות מעקב ניתן לדעת האם מצבו של המטופל החמיר או השתפר ועוד.

במקרים רבים מספור בעקבות מעקב לא תקין מצבו הרפואי של המטופל החמיר והחמרה זו לא זכתה למענה מצד הרופא המטפל. במאמר שלפניכם נעסוק במקרים שונים של רשלנות רפואית במעקב אחרי מחלה.

רשלנות רפואית במעקב אחר מחלה פסיכיאטרית

ישנן מגוון רחב של מחלות פסיכיאטריות בהן נהוג לטפל בין היתר על ידי מתן תרופות. עם זאת, לא תמיד ניתן לדעת מראש מה הוא המינון המתאים ביותר וכן לא תמיד ניתן לדעת מה היא התרופה המתאימה שיש לעשות בה שימוש. לפיכך, על הפסיכאטר לעקוב אחר מצבו של המטופל כשבדרך כלל מתחילים את הטיפול במינון נמוך של תרופות קלות יחסית ובהתאם למצבו של המטופל יש להגדיל את המינון או להחליף את התרופה.

במקרים בהם מתרחשת רשלנות רפואית במעקב אחר מצבו של המטופל ייתכן מאוד כי המינון התרופתי או סוג התרופה שניתנת למטופל לא מתאימים למצבו ובעקבות כך התסמינים של המחלה ימשיכו להפריע לו. כמו כן, לא אחת מתרחש שיפור במצבו של המטופל וחרף זאת לא חל כל שינוי בטיפול הניתן לו.

מצבים כאלו יכולים להוביל למקרים שבהם המטופל ממשיך לקבל טיפול רפואי מסוים שלא לצורך. במקרים מסוימים הטיפול יכול להוביל להופעת תופעות לוואי מגוונות וכן לא אחת הטיפול עלול להוביל להחמרה של מצב המטופל.

רשלנות רפואית במעקב אחר מחלה לאחר ניתוח

במקרים רבים בהם הטיפול הנבחר הוא ניתוח, יש להמשיך לעקוב אחרי מצבו של המטופל. כך למשל במקרים בהם מדובר על ניתוח להסרת גידול סרטני, יש להמשיך לעקוב אחרי מצבו של המטופל על מנת לוודא כי אכן כל התאים הסרטניים הוסרו מגופו וכי המחלה לא חזרה פעם נוספת ובמקרים בהם מדובר על ניתוח להשתלת מפרק למשל, יש לוודא כי השתל נקלט בהצלחה וכי לא התרחש סיבוך מסוים בניתוח.

במקרה מפורסם שהתרחש בבית חולים בנהריה, הושתל מפרק ברך מלאכותי בגופו של חולה שסבל מדלקת מפרקים ראומטית חמורה. לאחר הניתוח החולה התלונן על כאבים חמורים באזור המפרק ועל נפיחות משמעותית, אך חרף תלונותיו לא בוצעו לו בדיקות רפואיות כלשהן. המנתח פטר אותו באומרו כי מדובר על תופעות לוואי נורמטיביות לאחר הניתוח ולפיכך רשם לו משככי כאבים חזקים במיוחד.

לאחר מספר שבועות התברר כי באזור המפרק התפתח זיהום חמור ביותר ובעקבות כך נאלץ לעבור ניתוח להסרת המפרק המלאכותי ובשלב מאוחר יותר לעבור ניתוח נוסף להשתלת מפרק מלאכותי חדש. לו היה המעקב מתבצע באופן תקין, ניתן היה לאבחן את הזיהום בשלב מוקדם יותר ולחסוך את הניתוחים המיותרים.

רשלנות רפואית במעקב אחר תוצאות בדיקות

רשלנות רפואית במעקב אחר מחלה יכולה לבוא לידי ביטוי גם בהתעלמות מבדיקות חשובות שיש בהן כדי להעיד על מחלה. כך למשל כיום נהוג בכל מקרה שבו מוסר נגע עורי מגופו של מטופל לשלוח את הנגע לבדיקה פתולוגית במטרה לשלול מקרה של גידול סרטני. מדובר על נוהל שגרתי שמבוצע גם במקרה של הסרת שומה על רקע של פגיעה אסתטית גרידא.

במקרה מעניין שהתרחש לפני שנתיים, רופא עור מחיפה אכן שלח את הנגעים שהסיר לבדיקת מעבדה, אך לא טרח לבדוק את הממצאים שעלו מהבדיקות. בעקבות כך פוספסו מספר מקרים של מלנומה ושני מטופלים הלכו לעולמם כתוצאה מהמחלה הקשה. לפיכך, אין די בביצוע בדיקת האבחון ויש להמשיך לעקוב אחרי הממצאים.

חשיבות המעקב ברפואה המודרנית

כיום ידוע כי מחלה היא מצב דינמי ביותר שיכול להשתנות על בסיס יומיומי. ישנן מחלות ומצבים רפואיים שמצריכים מעקב שוטף ותדיר ואילו ישנם מחלות ומצבים רפואיים שמצריכים מעקב פחות תדיר. עם זאת, לאחר מתן טיפול ישנה חשיבות עליונה להמשיך ולעקוב אחרי מצבו של המטופל במטרה לבדוק האם הטיפול היה יעיל והאם אכן האבחנה הראשונית הייתה נכונה ומדויקת.

קראו עוד:

רשלנות רפואית גידול בברך

רשלנות רפואית בפיברומיאלגיה

דילוג לתוכן