רשלנות רפואית בסוכרת הריון

רשלנות רפואית בסוכרת הריוןסוכרת הריון הינה תופעה שכיחה בקרב נשים בהריון, במסגרתה נוצר חוסר איזון ברמת הסוכר של האישה.

ישנה חשיבות רבה לאבחון מוקדם של סוכרת הריון וטיפול מתאים בה, היות שאם לא, עלולים להיווצר סיבוכים שונים במהלך ההיריון והלידה, כגון לידה מוקדמת, רעלת הריון והאצה במשקל התינוק, אשר יכולה לגרום לסיבוכים בלידה עצמה ולגרום לנזק לעובר.

כאשר הסוכרת מאובחנת בסמוך להיווצרותה ומטופלת כראוי, תוכל האם לעבור את ההיריון בצורה טובה ובריאה, ללא נזקים חמורים לה ולעובר.

ישנם גורמי סיכון להתפתחותה של סוכרת הריון, למשל, היסטוריה משפחתית של סוכרת, השמנת יתר והריון מעל גיל 40. חשוב לציין כי סוכרת הריון עלולה להתפתח הן אצל נשים אשר סבלו מסוכרת לפני ההריון והן אצל נשים אשר לא הייתה להן כל בעיה מסוג זה לפני כניסתן להריון.

בישראל, מוגשות לא מעט תביעות בגין רשלנות רפואית באבחון או בטיפול בסוכרת הריון, למרות כי אבחון המחלה הוא פשוט מאוד, כפי שיפורט להלן. חלק ניכר ממקרי הרשלנות גורמים לנזקים לאם ולעובר, נזקים אשר לא היו מתרחשים, ללא הרשלנות הרפואית.

רשלנות באבחון

כל אישה בהריון, צריכה להיות במעקב רפואי מסודר, אשר מטרתו לשמור על בריאותה ועל בריאות העובר. חלק מרכזי במעקב הרפואי הוא ביצוע בדיקות רפואיות שונות, לרבות בדיקת רמת הגלוקוז בדם.

כאשר האם לוקה בסוכרת הריון, על הרופא להבחין בזאת מיד עם קבלת תוצאת הבדיקה, אשר אמורה להיות בלתי תקינה או לכל הפחות גבולית. במצב זה, יש להפנות את המטופלת בהקדם לבדיקת העמסת סוכר ואם הבדיקה הזו גם היא, אינה יוצאת תקינה, הרי שהמטופלת לוקה בסוכרת הריון.

רשלנות רפואית באבחון סוכרת הריון, תתרחש בדרך כלל בשל אחת משלוש סיבות:

  1. אי הפניית המטופלת לבדיקות: מחדלו של הרופא המטפל להפנות את האם לביצוע הבדיקות הדרושות, בראשן בדיקות הסוכר.
  2. מחדל לבצע בדיקה חוזרת: אי הפניית המטופלת לבדיקות חוזרות, כאשר הדבר נדרש, למשל, בשל תוצאה בלתי תקינה, אשר תוביל לאבחון סוכרת היריון, או כאשר יש חשש כי הבדיקה לא בוצעה כהלכה ועל כן, התוצאה אינה מהימנה.
  3. רשלנות הרופא בפענוח הבדיקה: זהו מצב שבו הרופא פענח לא נכון את הבדיקה, אם בשל חוסר זהירות ותשומת לב מצדו ואם בשל רשלנות הטכנאי שביצע את הבדיקה בחוסר מיומנות.

כל אחד מן המקרים הללו של העדר אבחון ואף אבחון מאוחר, עלול לגרום לסיבוכים ונזקים פיזיים קשים לאם ולעובר.

רשלנות בטיפול בסוכרת הריון

הטיפול בסוכרת הריון הוא טיפול תרופתי של זריקות אינסולין, המשולב עם שינויים בתזונה (הימנעות ממאכלים בהם כמויות סוכר גבוהות) ופעילות גופנית מתונה. המטרה היא לשמור על רמת סוכר מאוזנת בכל עת, כאשר על הרופא להתאים באופן אישי את תכנית הטיפול למטופלת, על פי הנסיבות.

כך למשל אם המטופלת אינה יכולה לבצע כלל פעילות גופנית, יש להתאים את תכנית התזונה ואת כמות האינסולין למצבה. על הרופא לעקוב מקרוב אחר מצבה של המטופלת ולוודא כי הטיפול אכן אפקטיבי באיזון רמת הסוכר ובעת הצורך, עליו לשנותו כדי להגיע לתוצאה האופטימאלית. כאשר הרופא לא עשה כן, מדובר ברשלנות רפואית בטיפול, אשר עלולה לגרום לנזקים חמורים לאם ולעובר.

לצד הטיפול בסוכרת עצמה, יש לבצע מעקב הריון שוטף ולהפנות את המטופלת לכל הבדיקות החיוניות, כפי שנדרש על פי סטנדרט הטיפול המקובל. לעניין זה נציין כי לעיתים הריון עם סוכרת, מוגדר כהריון בסיכון גבוה, הדורש פיקוח רפואי מוקפד במיוחד.

רשלנות בטיפול יכולה לבוא לידי ביטוי במחדלו של הרופא לבצע כל אחת מן הפעולות הנ"ל. כמו כן, ישנם מקרים בהם רשלנות רפואית נגרמת בשל פעולה אקטיבית של הרופא או הצוות המטפל, למשל, בשל מתן מינון לא מתאים של אינסולין, המפר את האיזון של רמת הסוכר ויוצא בעיות אצל האם והעובר.

רשלנות בטיפול יכולה להתרחש בכל שלב של ההריון, לרבות בלידה עצמה, כאשר למשל, הצוות הרפואי בוחר בשיטת לידה לא מתאימה, אשר אינה מתחשבת במצב העובר, אשר משקלו הואץ בשל הסוכרת.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

רשלנות רפואית בלידה: מה ניתן לעשות במקרה של פגיעה בתינוק במהלך הלידה?

דילוג לתוכן