רשלנות רפואית בבית אבות

בית האבות הוא מקום שאמור לספק הגנה ובטחון לדייריו מבחינה פיזית ונפשית, באמצעות פעילויות תרבות וחוגים, שרותי אחזקה ושמירה, שרותי בריאות, וכו'. ככלל, אנשים מבוגרים מצויים בסכנה להחמרה במצבם וזאת משום שהם אוכלוסיה רגישה ופגיעה. בית האבות צריך להיות ערוך לקלוט דיירים במצבים רפואיים שונים באמצעות עובדים סיעודיים, עובדים סוציאליים, רופאים גריאטריים או מומחים למחלות פנימיות, צוות מטפלים מתחומים שונים, אביזרים שונים, ציוד רפואי, תרופות, שירותי חירום, תנאי מחיה ודיור נוחים, היגיינה, וכו'.

בית אבות נדרש להחזיק ברישיון ממשרד הבריאות והרווחה, ומוטלת על מנהליו והצוות הפעיל אחריות רבה. למרות הניסיון הרב, והפופולאריות של בתי אבות, גם בבתי אבות מתרחשים מקרי רשלנות רפואית שעלולים לגרום לתוצאות חמורות וקיצוניות.

דיירים עצמאיים וסיעודיים

בבתי אבות מתגוררים דיירים עצמאיים שמנהלים את חייהם באופן עצמאי בדירותיהם. למרות היותם עצמאים, נדרש על בית האבות לאפשר להם טיפולים והשגחה רפואית, מעקב רפואי, בטחון, וסביבה שמורה.

כמו כן יש בבתי אבות גם דיירים סיעודיים שמתגוררים במחלקות סיעודיות וזקוקים לטיפול תומך ושמירה בהתאמה למצבם. לאותם דיירים סיעודיים דרושה השגחה אינטנסיבית ועזרה בפעולות בסיסיות כמו רחצה, הלבשה, אכילה ושתייה, התניידות, וכו'. כאשר כל הפעולות הללו לא מבוצעות בזמן או מבוצעות ברשלנות יש סכנה לחיו של האדם ומצבו עלול להתדרדר. בית האבות צריך להיות ערוך לטיפול בדיירים במצבים רפואיים שונים.

מה נדרש כדי להוכיח רשלנות על פי החוק?

  • נדרש להוכיח קיומה של חובת זהירות מושגית – מדובר בחובת זהירות כללית של בתי אבות מול הדיירים שלהם; התלות בין בית אבות ובין הדיירים היא זו שמקימה לבית האבות חובת זהירות מושגית כלפי דייריו;
  • נדרש להוכיח קיומה של חובת זהירות קונקרטית – חובת זהירות במקרה ספציפי כלפי דייר מסוים ובנסיבות המיוחדות לאותו הדייר;
  • יש להוכיח הפרת חובת הזהירות – מעשה הרשלנות; צריך להוכיח שהצוות בבית האבות התנהל לא כפי שצוות סביר היה צריך להתנהל באותן הנסיבות;  צריך להראות שהצוות בבית אבות לא צפה מצב של סיכון שדייר יפגע, כפי שצוות סביר אחר היה עושה באותן נסיבות;
  • נדרש להוכיח קיומו של קשר סיבתי בין הנזק ובין הרשלנות;
  • נדרש להוכיח נזק;

מהם המקרים בהם בית אבות מפר את חובת הזהירות כלפי דייריו?

  • לא מסופק טיפול רפואי הולם;
  • כאשר מתחוללים זיהומים ומחלות בבית האבות בעקבות חוסר היגיינה או חוסר בחיסונים;
  • לא אבחנו מצב רפואי של מחלה פעילה;
  • לא אבחנו התדרדרות במצב רפואי גופני או נפשי;
  • לא שומרים על בטחון הדיירים במתחם הבית ולא פועלים באמצעות זהירות כפי שנדרש  (העדר היגיינה, רצפה מחליקה, שטיפת רצפות במהלך היום, העדר מעקה, מעליות לא תקינות, מדרגות מסוכנות, העדר תאורה מספקת, דירות שלא מאובזרות באמצעי ביטחון, אין מעקה למיטות במחלקה סיעודית או סיעודית מורכבת, וכו');

מהפסיקה:

כשלים בהשגחה במחלקה סיעודית הוגדרו כרשלנות רפואית

בית משפט השלום קבע שבית אבות התרשל אל מול דיירת, וזיכה את התובעים בפיצויים לאחר שטענו שהאישה נפלה מספר פעמים, אושפזה בשל נפילה קיבלה זיהום ונפטרה. נטען שבית האבות לא התנהל בזהירות שכן מיטתה הייתה ללא מעקה, והרצפה במחלקה ללא בולמי זעזועים וזאת למרות שידעו על נפילותיה. בית האבות הכחיש וטען שהמיטות מוגנות במעקה, וכי במחלקה סיעודית הייתה השגחה אינטנסיבית.

בית המשפט פסק, שעל בית האבות לפצות את התובעים מאחר והוא התנהל ברשלנות, במיוחד אחרי במקרים שהאישה נפלה מהמיטה בלילות בשנתה או כשירדה מהמיטה ללא השגחה. נקבע, שבית האבות לא נקט בדרכים סבירות כדי למנוע נפילות ולא דאג לפיקוח מספיק למרות מצבה הרפואי המוכר. בית המשפט קבע שבית האבות יצג מצג שווא כלפי המשפחה מאחר והוא לא הודיע למשפחה שאינו יכול להגן על הדיירת במצבה ולא אפשר להם להחליט על העברתה למקום אחר מתאים יותר.

בית אבות לא נמצא אחראי ברשלנות רפואית

המקרה שנדון התרחש במסיבת חג פורים, שבמהלכו אישה מבוגרת המתגוררת בדיור מוגן נפלה במהלך המסיבה לאחר שאחת הבנות שהייתה קשורה למקום הקימה אותה. לאישה נגרמו נזקים רפואיים. הוכח לפני בית המשפט כי התובעת הייתה עצמאית וצלולה בדעתה לבחור בהחלטותיה.

בית המשפט דחה את התביעה וקבע, שלא מדובר ברשלנות מצד בית האבות מאחר והתובעת הייתה עצמאית ולא נדרשה במקרה הזה "זהירות מיוחדת" בכל הקשור להתנהלות באירוע. התובעת התגוררה באזור העצמאים, לא נדרש טיפול או פיקוח מיוחד הדוק. הנפילה הייתה במקרה זה סיכון סביר.

 

מקורות:

Law guide.co.il רשלנות רפואית בבית אבות. מתי אפשר לתבוע פיצויים?

אתר רשלנות רפואית. תביעה נגד בית אבות בגין רשלנות לאחר נפילת קשישה במסיבת פורים.

אתר רשלנות רפואית. האם רשלנות בית אבות גרמה לנפילת קשישה וכתוצאה מכך לפטירתה?

עו"ד עופר סולר. התמודדות עם סוגי פגיעות של דיירי בית אבות.

דילוג לתוכן